Amb el Sebastià Farré, pintor, escultor i fotògraf de Guissona vam poder realitzar aquest curs la setmana anterior a la clausura forçosa per la pandèmia que ara ens obliga moltes hores confinats a casa. Així que tenim més temps per escriure i actualitzar el blog de la nostra pàgina web.
Volem aprofitar aquest article per explicar-vos com va ser el curs amb el Sebastià, perquè us podeu fer una idea de com es pot desenvolupar si mai us hi voleu apuntar.
El curs preveu unes 12 hores de feina, partides en 3 tardes de 4 hores.
El Sebastià tenia les idees clares, sent pintor i ja havent treballat alguna vegada amb la serigrafia, ja venia amb els deures preparats. La seva idea era reproduir aquesta obra original, i fer una petita tirada de la mateixa serigrafia. Així després d’haver analitzat l’obra, vam decidir treballar a tres colors, per ser la més fidel possible a l’original.
Primera sessió
El primer dia sempre el dediquem a una mica de teoria per repassar els conceptes bàsics de la tècnica i a mostrar els espais de treball del nostre taller i a com utilitzar-los. També preparem el material, netegem les pantalles si cal, per a tenir-les a punt per insolar-les i dibuixem els fotolits manualment o digitalment. En aquest cas els vam preparar amb illustrator, senzillament vectoritzant l’obra original a partir d’una fotografia amb alta resolució. En la imatge següent podeu veure com va quedar l’obra vectoritzada i els tres fotolits negres, que ens van servir per a insolar les tres pantalles de serigrafia.
Segona sessió
El segon dia ho vam dedicar a insolar pantalles, preparar les tintes i estampar. Vam començar a estirar l’emulsió sobre les pantalles que vam netejar el dia abans. Aquesta potser és la part més delicada de la serigrafia, si mai s’ha provat. Cal posar decisió, destresa i la justa dosi de pressió perquè la tinta de l’emulsió fotosensible, es disposi homogèniament sobre el teixit de la nostra pantalla de serigrafia.
Cal esperar uns minuts per deixar assecar l’emulsió, així que de mentre vam preparar els colors amb tintes específiques per a serigrafia i per a estampar sobre paper. I finalment, després de tota la feina preparatòria i molt necessària per a la serigrafia, vam començar a estampar. Aquella tarda vam poder estampar el primer color de la serigrafia, un blanc trencat tipus crema i el gris.
Tercera sessió
L’últim dia de taller vam avançar tan de pressa que vam acabar l’obra amb el tercer color que ens quedava per estampar, el negre, molt aviat. Depenent de l’obra, el negre és el color que confereix l’efecte de profunditat i ombrejat a la serigrafia, encara que aquesta sigui una tècnica d’estampació a tintes planes. Així que finalment vam realitzar unes 20 serigrafies de tirada limitada d’aquesta curiosa obra del Sebastià Farré, i vam aprofitar les últimes hores de curs per realitzar també una altra serigrafia a un color, treballant el fotolit de manera manual. Vam estampar aquesta vegada sobre roba, una samarreta verda i una bossa de color mostassa amb tinta tèxtil blanca. En tres tardes de curs, vam treballar amb les dues tècniques que utilitzem principalment, la serigrafia sobre paper i la serigrafia tèxtil.
Us interessa participar en algun curs de serigrafia, bàsic o avançat?