Aquesta setmana i la vinent a Nus Creacions us volem explicar el procés d’estamptació amb serigrafia artesanal per a què ho pugueu realitzar vosaltres mateixos a casa, el que vindria a ser un DIY. Aquesta setmana us explicarem la primera part i haureu d’esperar fins la vinent per conèixer tots els detalls.

Som-hi, comencem.

Què és la serigrafia?
La Serigrafia és un procés que consisteix en estampar una imatge (dibuix, fotografia, etc.), utilitzant una plantilla, en alguna superfície. La principal característica d’aquest sistema d’impressió és que es fa passar la tinta a través d’una malla fina amb l’ajuda d’una racleta per a transferir la imatge entintada a la superfície que es vol estampar.

Quines eines necessitarem?
Les eines bàsiques per a realitzar serigrafia artesanal són:
1. Una idea creativa, un disseny o dibuix
2. Una pantalla o bastidor
3. Una raedera
4. Una racleta
5. Un suport d’estampació
6. Les tintes

Primer pas: Què hi estaparem?
El primer pas és preparar el fotolit. El teu disseny s’haurà d’imprimir sobre un suport transparent (una pel·lícula, un paper trànsfert, de acetat o paper vitela, o paper de polièster). Per fer el disseny pots utilitzar un programa d’edició digital com Adobe Photoshop® o Illustrator®, o també software lliure com Gimp® o Inkscape®.
Si vols ser més artesà i prescindir de les eines digitals, es pot dibuixar directament sobre el fotolit amb retoladors permanents, o retoladors amb tinta vermella inactínica. Si ho vols fer a casa, t’aconsello primer fer el dibuix sobre un paper i després calcar-lo sobre el fotolit.
També es pot treballar amb una imatge, fotografia amb trames o semitons, com ho vam fer nosaltres quan vam serigrafiar les samarretes per a Campi Qui Pugui.
Nosaltres en aquest cas hem preparat el fotolit sobre acetat amb impressió digital.

Segon pas: Com es prepara la pantalla?
Un cop imprès el fotolit, anem amb la preparació de la pantalla. Es pot construir des de zero o les podem comprar preparades i, ens estalviarem temps de preparació. Si voleu provar a fer-vos-la vosaltres, segurament és un bon exercici DIY, però sincerament, jo us recomano estalviar temps i dedicar-vos al que us agrada, l’estampació.

El primer que farem és rentar molt bé la pantalla per treure possibles residus de grassa, també de les nostres mans (si és nova, no cal). Per netejar-la es pot fer servir desgreixant, expressament preparat per la serigrafia, o també, un detergent de plats i una esponja. Un cop néta i seca, podem començar el procés d’emulsió que és un pas clau en el procés serigràfic.

Per realitzar el procés d’emulsió, aquell en què el dibuix queda fixat a la pantalla, és aconsellable estar en una habitació semi fosca o amb una bombeta de llum vermella. El que és important és que la pantalla no rebi mai llum directa, sigui natural o artificial. Per fer-ho utilitzarem la raedera per estirar una capa d’emulsió molt fina pels dos costat de la pantalla. S’ha d’arrossegar la raedera, a poc a poc, des de baix fins a dalt, tenint en compte que la bora d’alumini sempre ha d’estar en contacte amb la malla de la pantalla. S’ha de fer amb una pressió lleu, ferma i continua, el més homogènia possible i s’ha d’aplicar una capa uniforme a cada costat.

Després deixem assecar la pantalla.

Fins aquí la primera part del procés. La setmana vinent la segona part i veurem com el dibuix que teníem al començament queda estampat a la superfície desitjada.
Teniu algun dubte? Ja esteu pensant en quin dibuix fareu i on l’estampareu? Ens ho expliqueu?